Рекомендації сценаристам та режисерам щодо укладання договорів із продюсером

Рекомендації сценаристам та режисерам щодо укладання договорів із продюсером

23 квітня – Всесвітній день книги та авторського права. На прохання Української гільдії режисерів адвокат, кіноюрист, юрист з авторського права Тетяна Ліфер підготувала поради, на що слід звертати увагу авторам (режисерам, сценаристам), які планують подавати кінопроєкти на пітчинги Держкіно.

1. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНТЕРЕСІВ СТОРІН. Договір – це домовленість сторін і ваші інтереси повинні бути враховані.

2. УВАЖНІСТЬ. Читайте договір від початку до кінця. Все має значення, тому не поспішайте з підписанням проекту договору, прочитайте текст від початку до кінця, осмисліть всі його ключові положення.

3. ФАХОВИЙ АНАЛІЗ ДОГОВОРУ. Радьтеся. Залучіть юриста для аналізу та корекції договору та надання рекомендацій. Консультуйтеся з колегами.

4. УМОВИ ВИРОБНИЦТВА. Ознайомтеся зі строками виконання робіт (якщо це договір замовлення), матеріально-технічною базою, що надається продюсером, реальною кількістю знімальних днів та розраховуйте свої сили.

5. ПОВЕРНЕННЯ ПРАВ. У разі підписання договору про відчуження прав на сценарій, передавайте права з можливістю їх повернення у разі, якщо виробництво фільму не розпочнеться протягом обумовленого строку.

6. ОБСЯГ ПРАВ, ЩО ПЕРЕДАЮТЬСЯ. Передавайте майнові права тільки в тому обсязі, який необхідний для виробництва фільму та передачі прав третім особам (Держкіно). Наприклад: не потрібно передавати права на створення книги за сценарієм, постановку театральних вистав, створення похідних творів тощо, якщо це додатково не обумовлено із продюсером та/або за це не отримано справедливу винагороду.

7. НЕМАЙНОВІ ПРАВА. В авторському договорі має бути положення щодо дотримання немайнових прав автора (права на зазначення імені та псевдоніму під час будь-якого використання твору, права забороняти вказування імені або псевдоніму, вимога збереження цілісності твору і можливості протидіяти будь-якому перекрученню, спотворенню чи іншій зміні твору або будь-якому іншому посяганню на твір, що може зашкодити честі і репутації автора). Немайнові права не можуть бути відчужені або передані іншій особі.

8. СУМА ВИНАГОРОДИ. Задокументуйте обіцяну винагороду. Якщо в договорі не зазначена вся сума винагороди, на яку ви домовились із Продюсером, укладайте документ, де така сума прописана в повному обсязі (додаткову угоду до договору, меморандум або фіксуйте у переписці тощо).

9. СТРОК ВИПЛАТИ ВИНАГОРОДИ. Зверніть увагу на строк виплати винагороди по договору. Якщо він не збігається із вашими фактичними домовленостями з продюсером, прописуйте його в документах, передбачених п. 5 рекомендацій.

10. ШТРАФНІ САНКЦІЇ. Ознайомтеся зі штрафними санкціями за невиконання або несвоєчасне виконання договору. Вони мають відповідати ризикам та сумі, що обумовлена договором.

11. СТРОК ДІЇ ТА УМОВИ РОЗІРВАННЯ. Зверніть увагу на строк дії договору та умови його розірвання. Якщо договір розривається достроково не через провину автора, автору повинні виплатити винагороду за фактично виконану роботу/передані права. Права передаються пропорційно їх оплаті.

12. ЯКЩО РЕЖИСЕР Є СЦЕНАРИСТОМ. Якщо автор сценарію одночасно є режисером і фільм є дебютом або авторським фільмом, ви можете вказати в договорі, що автор є одночасно режисером та те, що заміна режисера не допускається, крім випадків, встановлених законом.

13. РОЯЛТІ. За домовленості з продюсером, автор може зазначити винагороду (роялті) за публічне використання твору або відсоток від чистого доходу від дистрибуції фільму.

14. ФЕСТИВАЛЬНІ ВИНАГОРОДИ. У договорі може бути обумовлений розподіл винагород, отриманих на фестивалях.

15. КОМАНДНА РОБОТА. Пам’ятайте: ви та продюсер – одна команда, від вашої кооперації залежить успіх фільму. Тривалий час вам доведеться працювати разом, тому обумовте всі істотні умови співпраці до початку роботи і вибудуйте взаємовигідні стосунки, зафіксувавши це в договорі.

Залишити відповідь