Заява Української Гільдії Режисерів стосовно результатів 14 пітчингу кінопроектів

Заява Української Гільдії Режисерів стосовно результатів 14 пітчингу кінопроектів

Заява Української Гільдії Режисерів стосовно результатів 14 пітчингу кінопроектів

 6 жовтня на засіданні Ради з державної підтримки кінематографії було оголошено список переможців Чотирнадцятого конкурсного відбору кінопроектів, після чого ця інформація одразу ж з’явилася на сайті Держкіно. За більшістю з напрямків кінопроектів рішення Ради з державної підтримки кінематографії не збігаються з оцінками експертів. Рада не обґрунтувала своє рішення по кінопроектах на відкритому засіданні, а лише затвердила перелік переможців, які було обрано з урахуванням нових, нікому не відомих, крім Ради, умов проведення конкурсу.

За словами Голови Ради Андрія Дончика, Рада ставила за мету підтримати “якомога більше проектів різних компаній”. При цьому він не згадує, що про зміну правил конкурсу, згідно з якими один продюсер може отримати фінансування на два проекти, а режисер – на один, незалежно від напрямку кіно і бюджету, було повідомлено постфактум, вже після оголошення конкурсу.

Навіть обмеживши кількість кінопроектів-переможців для однієї компанії двома, зважаючи на секвестр бюджету, логічно було підтримати кінопроекти, які мають найвищі бали в кожній категорії, що відповідало би засадам чесного та прозорого конкурсу. Всупереч цьому, до списку переможців було додано певні проекти, які мали порівняно низькі бали, тоді як інші проекти з високими балами, часом найвищими в категорії, було вилучено зі списку переможців, а їхні продюсери не отримали фінансування на жоден проект. Якщо для прийняття таких рішень були вагомі причини, про які експерти не мали інформації, члени Ради мали би повідомити про це на своєму засіданні щодо результатів пітчингу.

Зміна умов конкурсу, не обумовлених ні законами, ні підзаконними актами на його останньому етапі, призвела до того, що багатьох режисерів, попри високий рейтинг, який набрали їхні проекти, позбавили перемоги і можливості зняти фільми, потенціал яких був високо оцінений експертами. Відповідно до ст. 1151 Цивільного кодексу України, умови конкурсу повідомляються одночасно з оголошенням про конкурс або персонально кожному, хто виявив бажання брати участь у конкурсі. Зміна умов конкурсу згідно зі ст. 1152 ЦК допускається до початку конкурсу, а зміна умов конкурсу після його початку не допускається! Про зміну умов конкурсу має бути оголошено в тому ж порядку проведення конкурсу, в якому його було оголошено.

Обурення викликає те, що переможці у повнометражній анімації та дитячому кіно не були визначені. Ці категорії фільмів є особливо важливими, а відсутність переможців у анімаційних категоріях означає відсутність фінансування для цілої галузі і ставить її під загрозу існування, що є неприпустимим.

Зважаючи на все це, можна припустити, що метою тиску на членів Ради, який ніби-то на них чинився, про що є свідчення з різних джерел, а також зміни правил під час самого конкурсу є не підтримка сильних кінопроектів якомога більшої кількості компаній, і не питання розвитку національного кіно, а протягування проектів саме конкретних компаній, які мають відношення до держслужбовців і депутатів та інших зацікавлених осіб. Ми не бачимо при такому підході ані засад чесної конкуренції, ані прозорості конкурсної процедури.

Така політика нівелює роль експертів (це разом з питаннями щодо рівня компетентності деяких з них), дискредитує Раду з підтримки кінематографії та Держкіно, яке за останній рік повністю втратило свою суб’єктність, коли керування галуззю, фактично, здійснюється ззовні. Це свідчить про цілеспрямоване втілення системи ручного управління галуззю, попри ті демократичні й прозорі механізми проведення конкурсів, які закладалися при впровадженні системи пітчингів в Україні. Це все викликає занепокоєння не лише через результати пітчингу, а й через імовірну перспективу формування “ручної” Ради з підтримки кінематографії наступної каденції.

14-й конкурс став лише останньою ланкою в ланцюгу процесів, що розпочалися ще минулого року, коли під тиском тодішнього очільника Мінкульту Володимира Бородянського, а також Олександра Ткаченка, який очолював Комітет гуманітарної та інформполітики ВР, а зараз є Міністром культури, Рада з підтримки кінематографії переглянула результати 11 пітчингу кінопроектів через нібито економічні фактори. Проте, як свідчить інформація Держказначейства з відкритих джерел, на кінець минулого року до держбюджету Держкіно повернуло близько 43 млн грн, що вистачило би на 4 ігрові повнометражні фільми-дебюти, понад 15 короткометражних ігрових фільмів чи понад 20 документальних фільмів. Як ми знаємо, кошти, не витрачені в попередньому році, не переходять в наступний.

Згідно п. 11 ст. 9 Закону України про державну підтримку кінематографії засідання Ради є відкритими. Згідно ст. 18 Порядку та критеріїв проведення творчого конкурсу “Рада розглядає поданий Держкіно перелік кінопроектів – переможців конкурсного відбору на засіданні за участю членів експертних комісій. Члени Ради та представники Держкіно під час проведення засідання можуть ставити запитання членам експертної комісії відповідного напрямку щодо їхніх висновків за кожним з розглянутих кінопроектів. При затверджені переліку кінопроектів-переможців конкурсного відбору Рада за мотивованим рішенням може ухвалити рішення, що не збігається з оцінками членів експертних комісій.”

Проте, на відкритому засіданні Ради 06 жовтня 2020 року ми не побачили ані обговорення проектів з експертами, ані процедури ухвалення мотивованих рішень по тих з проектів, щодо яких бачення членів Ради не збігалося з оцінками експертів. Натомість, були швидко зачитані списки, заздалегідь підготовлені за незрозумілою і не передбаченою законом процедурою. Це є грубим порушенням порядку, встановленого законодавством.

Українська Гільдія Режисерів висловлює недовіру таким діям Ради, заявляє про їхню неприпустимість і нагадує, що Рада з державної підтримки кінематографії є органом, не залежним від Держкіно, Мінкульту, депутатів Верховної Ради й Офісу президента. Ми закликаємо Раду під час проведення конкурсів дотримуватися вимог чинного законодавства України, національних інтересів країни та інтересів кіногалузі, зокрема:

1. При прийнятті рішень Раді керуватися лише чинним законодавством, а саме Законом України «Про державну підтримку кінематографії в Україні» та Порядком та критеріями про проведення творчого конкурсу (пітчингу);

2. Не перевищувати повноважень, наданих членам Ради відповідно до чинного законодавства;

3. Не приймати рішення під тиском або під впливом інших обставин, які можуть вплинути на об’єктивність, неупередженість та обґрунтованість рішень.

4. Рішення по 14-му пітчингу, оголошені на засіданні Ради 6 жовтня, вважати такими, що містять низку грубих порушень;

5. На наступному засіданні Ради повернутися до питання 14-го пітчингу й переглянути його результати, провівши відкрите обговорення проектів у відповідності до процедури, виписаної у Законі України «Про державну підтримку кінематографії в України»/Порядку конкурсного відбору – рішення приймається на відкритому засіданні по кожному проекту окремо з детальним обговоренням оцінок експертів і коментарями від Ради;

6. Визначити переможців у категоріях “Ігрові повнометражні для дитячої аудиторії”, “Анімаційні повнометражні фільми (авторські)”, “Анімаційні повнометражні фільми (для широкої глядацької аудиторії)” відповідно до рейтингів кінопроектів.

Результати оцінювання кінопроектів другого етапу Чотирнадцятого конкурсного відбору. Переможців позначено червоним.

09 жовтня 2020 р.

ГО “Українська Гільдія Режисерів”